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The Treaty of Amsterdam: Towards a New Institutional Balance
Michael Nentwich and Gerda Falkner
European Integration online Papers (EIoP) Vol. 1 (1997) N° 15;
http://eiop.or.at/eiop/texte/1997-015a.htm

Date of publication in the EIoP: 25.8.1997

Please note that a shortened, but thoroughly revised version of this paper was published titled "The Amsterdam Treaty: the Blueprint for the Future Institutional Balance?" in:
Karlheinz Neunreither and Antje Wiener (eds) (2000) European Integration. Institutional Dynamics and Prospects For Democracy After Amsterdam, pp. 15-35. Oxford, Oxford University Press.
and a much extended and thoroughly revised version of this paper became Part Four of the following book:
Griller, Stefan; Droutsas, Dimitri; Falkner, Gerda; Forgó, Katrin; Nentwich, Michael (2000) The Treaty of Amsterdam. Facts, Analysis, Prospects. Series of the Research Institute for European Affairs, Vol. 15. Wien/New York: Springer

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Keywords
IGC 1996, institutions, transparency, Amsterdam Treaty, European Parliament, European Commission, Council of Ministers, democracy, law, political science
Abstract
This paper analyses the so-called 'Draft Treaty of Amsterdam' of 19 June 1997, focusing on the changes concerning the institutions and the decision-making procedures. It is argued that the sum of envisaged changes will considerably alter the institutional balance between the three main actors, i.e. the Commission, the Council and the European Parliament. The latter, in particular, will have an increased influence vis-à-vis the Commission (via the investiture procedure) and a greater say vis-à-vis the Council (in the codecision procedure). With regard to the internal organisation of the three institutions, too, remarkable changes are on the horizon. The roles of the Committee of the Regions and of the national parliaments in EC policy-making have been consolidated and clarified respectively. We conclude with an overall assessment of the results of the IGC 1996/97. The paper includes a synopsis of all Treaty changes in the procedural field, and a graph presenting the new codecision procedure.
Kurzfassung
Dieser Artikel analysiert den sogenannten Vertragsentwurf von Amsterdam vom 19. Juni 1997, wobei die Neuerungen im institutionellen und Verfahrensbereich im Mittelpunkt stehen. Wir argumentieren, daß die Gesamtheit der geplanten Veränderungen das institutionelle Gleichgewicht zwischen den drei Hauptakteuren, also der Kommission, dem Rat und dem Parlament, wesentlich verändert. Insbesondere das Parlament wird größeren Einfluß auf die Kommission ausüben können (und zwar über das Bestellungsverfahren) und wird an Einfluß gegenüber dem Rat gewinnen (über das Mitentscheidungsverfahren). Auch hinsichtlich der internen Organisation der drei Organe stehen Veränderungen an. Die Rolle des Regionalausschusses und der nationalen Parlamente in der EG-Entscheidungsfindung wurde konsolidiert bzw. geklärt. Wir schließen mit einer Bewertung der Ergebnisse der Regierungekonferenz 1996/97. Teil des Papiers ist eine Synopse aller Vertragsänderungen im Verfahrensbereich und ein Schaubild des neuen Mitentscheidungsverfahrens.
The authors
Dr. Michael Nentwich is researcher at the Austrian Academy of Sciences; email: mnent@oeaw.ac.at, WWW: http://fgr.wu-wien.ac.at/nentwich/mn.htm; Dr. Gerda Falkner is lecturer and researcher at the Institute for State and Political Science, University of Vienna; email: Gerda.Falkner@univie.ac.at, WWW: http://www.univie.ac.at/Politikwissenschaft-Sowi/Lehrpersonal/Falkner.htm.