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The Determinants of Control of Commission’s Executive Functions
Fabio Franchino
European Integration online Papers (EIoP) Vol. 3 (1999) N° 2;
http://eiop.or.at/eiop/texte/1999-002a.htm
Date of publication in the EIoP: 27.1.1999

Meanwhile, this paper has been published under the title "Control of the Commission's Executive Functions: Uncertainty, Conflict and Decision Rules" in the journal "European Union Politics" Vol.1 (2000),1 February, p.59-88. Upon request from the publisher, the paper is not available for download from the EIoP homepage any more. Please refer to the website of the journal's publisher.

 
Keywords
European Commission, agency theory, comitology, institutionalism, legislative procedure, political science
Abstract
The aim of this article is twofold. First, I review the political science literature on delegation and control and apply the control side of agency theory to the activities of the Commission. Second, I test McCubbins and Page’s (1987) propositions on the determinants of control. I then conclude with some comments on the impact of these procedures on Commission’s autonomy, with reference to other works on the subject.
Hypothesis: McCubbins and Page suggest that the stringency of ex post control is positively correlated with 1) conflict among legislators and 2) uncertainty about the benefits and costs of the policy.
Methods: I use logistic regression and a cumulative logit model that test the hypotheses on a stratified sample of non amending secondary legislation adopted from 1987 to 1998.
Results: Unanimity rule, conflict between Community institutions and uncertainty about the costs and benefits are key determinants for the establishment of ex post procedural control of Commission’s implementation activities. Conflict and uncertainty are also important factors affecting the degree of stringency in control.
Kurzfassung
Das Ziel dieses Artikels ist ein zweifaches. Erstens gebe ich einen Überblick über die politikwissenschaftliche Literatur zum Thema Delegation (von Befugnissen) und Kontrolle und wende jenen Teil der Agency-Theorie, der die Kontrolle betrifft, auf die Aktivitäten der Kommission an. Zweitens teste ich die Vorschläge von McCubbins und Page (1987) über die Bestimmungsfaktoren von Kontrolle. Ich schließe mit einigen Kommentaren über die Auswirkungen dieser Verfahren auf die Autonomie der Kommission, wobei andere Arbeiten zu diesem Thema berücksichtigt werden.
Hypothese: McCubbins und Page behaupten, daß die Strenge der nachträglichen Kontrolle positiv mit 1) dem Konflikt zwischen den beteiligten Gesetzgebern und 2) der Unsicherheit hinsichtlich der Kosten und Nutzen der Politik korreliert.
Methoden: Ich verwende logistische Regression und ein kumultives Logit-Modell, um die Hypothesen in einer geschichteten Stichprobe von im Zeitraum 1987 bis 1998 verabschiedeten Rechtsakten (wobei bloße Novellen ausgenommen wurden) zu testen.
Resultate: Die Einstimmigkeitsregel, der Konflikt zwischen den Gemeinschaftsinstitutionen und die Unsicherheit über die Kosten und Nutzen der Politik sind die Schlüsseldeterminanten für die Einrichtung von nachträglicher Verfahrenskontrolle der Umsetzungsaktivitäten der Kommission. Konflikt und Unsicherheit sind ebenfalls wichtige Faktoren, die den Grad an Strenge der Kontrolle beeinflussen.
The author
Fabio Franchino is a PhD candidate in Government at the London School of Economics; he was formerly Teaching Fellow at the University of Brighton, UK, and is now Tutorial Fellow in European Union Politics and Policy at the LSE; email: F.Franchino@lse.ac.uk