On the Optimal Assignment of Competences in a Multi-Level Governed European Union |
Fritz Breuss and Markus Eller |
European Integration online Papers (EIoP) Vol. 7
(2003) N° 8; http://eiop.or.at/eiop/texte/2003-008a.htm |
Date of publication in the : 11.9.2003 |
Keywords |
federalism, fiscal federalism, decentralisation, economic integration, constitutional economics, competences, European Convention |
Abstract |
This paper surveys the theoretical and empirical research on the efficient assignment of policy tasks to different levels of government and applies the results on the delimitation of competences within the European Union. The main results are: (i) A precise derivation of an optimal degree of decentralisation is not possible because of mixed theoretical suggestions. The adequate degree of decentralisation has to be detected case-by-case. (ii) Systematic evidence on direct relationships between economic performance and fiscal decentralisation is ambiguous and scarce. (iii) Comparing the actual and prospective delimitation of EU-competences with the normative recommendations, remarkable discrepancies arise in the fields of agriculture and defence. (iv) The establishment of a flexible assignment-scheme is an undeniable necessity in order to guarantee reversibility and to cope efficiently with changing general conditions. In this respect, the European Convention has delivered insufficient results in its final draft Treaty as of July 2003. |
Kurzfassung |
Dieser Artikel fasst die aktuelle theoretische und empirische Literatur zur effizienten Zuordnung öffentlicher Aufgaben auf verschiedene Regierungsebenen zusammen und wendet die daraus resultierenden Erkenntnisse auf die Kompetenzabgrenzungsdebatte innerhalb der Europäischen Union an. Die wesentlichen Schlussfolgerungen lauten: (i) Die präzise Ableitung eines optimalen Dezentralisierungsgrades ist aufgrund inkonsistenter und widersprüchlicher theoretischer Aussagen nicht möglich. Der jeweils adäquate Dezentralisierungsgrad kann nur von Fall zu Fall abgewogen und bestimmt werden. (ii) Der Zusammenhang zwischen ökonomischer Performance und fiskaler Dezentralisierung weist keine systematische empirische Evidenz auf. Entsprechende Untersuchungen sind uneindeutig und rar. (iii) Der Vergleich der aktuellen und zukünftigen Dezentralisierung von EU-Politikfeldern mit den ökonomischen normativen Empfehlungen offenbart deutliche Diskrepanzen bei Landwirtschaft (zu zentral angesiedelt) und Verteidigung (zu dezentral angesiedelt). (iv) Die Entwicklung eines flexiblen Zuordnungsschemas ist eine unabdingbare Notwendigkeit, um Reversibilität in der Kompetenzverteilung zu gewährleisten und sich ändernden Rahmenbedingungen auf effiziente Weise Rechnung zu tragen. In diesem Zusammenhang hat der Europäische Konvent leider unzureichende Ergebnisse in seinem Endentwurf vom Juli 2003 geliefert. |
The authors |
Prof. Dr. Fritz Breuss is Professor at the Research Institute for European Affairs, University of Economics and Business Administration, Vienna and senior economist at the Austrian Institute of Economic Research (WIFO); email: Fritz.Breuss@wu-wien.ac.at; Homepages: http://fgr.wu-wien.ac.at/institut/ef/cvbreuen.html and http://www.wifo.ac.at/Fritz.Breuss/; Markus Eller works as a Project Assistant at the Research Institute for European Affairs, University of Economics and Business Administration, Vienna; email: Markus.Eller@wu-wien.ac.at . |