The paradoxical effects of institutional change for the
legitimacy of European governance: the case of EU Social Policy
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Frank Wendler |
European Integration online Papers (EIoP) Vol. 8
(2004) N° 7; http://eiop.or.at/eiop/texte/2004-007a.htm |
Date of publication in the
:
6.7.2004
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PDF |
Keywords |
social policy, governance, legitimacy, democracy, open
coordination, political science |
Abstract |
.This article discusses the tensions between two aspects
of institutional change in the EU: the adaptation of institutional arrangements
with the prospect of the legitimization of Community governance within a
policy-making arena on the one hand, and the external evaluation of these
institutional developments from the viewpoint of democratic theory on the
other. Taking up the example of EU Social Policy, the argument proposed is
twofold: First, a reconstruction of the institutional evolution in this field
shows that strong tendencies towards the adaptation of Community governance to
its contested legitimacy base with regard to power relations, the
behaviour of actors, the definition of policy ideas and the mechanisms of
institutional change itself are present. Second, evaluating these
changes from the perspective of democratic theory reveals legitimacy deficits
that are not just related to the imbalance of the input- and output-dimensions
of legitimacy, but also to the tension between different normative standards of
legitimate governance. |
Kurzfassung |
Dieser Artikel diskutiert das Spannungsverhältnis
zwischen zwei Aspekten des institutionellen Wandels in der EU: der Anpassung
institutioneller Arrangements mit dem Ziel der Legitimierung des
europäischen Regierens innerhalb eines Politikfeldes einerseits, und der
externen Bewertung dieser institutionellen Veränderungsprozesse aus einer
demokratietheoretischen Perspektive andererseits. Am Beispiel der
EU-Sozialpolitik werden zwei Argumente entfaltet: Erstens zeigt eine
Rekonstruktion der wesentlichen institutionellen Entwicklungen in diesem
Politikfeld auf vier Ebenen der Machtverteilung, der Entwicklung der
Akteurs- und Prozessebene, der Definition von Leitideen, und dem Ablauf
institutioneller Veränderungsprozesse übergreifende Tendenzen
der Anpassung des EU-Regierens an ihre fragile Legitimitätsgrundlage.
Zweitens werden aber aus einer demokratietheoretischen Perspektive normative
Legitimitätsdefizite deutlich, die sich nicht nur auf das Ungleichgewicht
zwischen den Input- und Output-Dimensionen demokratischer Legitimität,
sondern auch auf das Spannungsverhältnis zwischen konkurrierenden
normativen Standards des legitimen Regierens zurückführen lassen.
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The author |
Frank Wendler is PhD
candidate in the programme "The Future
of the European Social Model" at the University of Göttingen; email:
F.Wendler@gmx.net |