???
The EC in the WTO: The three-level game of decision-making. What multilateralism can learn from regionalism
Rafael Leal-Arcas
European Integration online Papers (EIoP) Vol. 8 (2004) N° 14;
http://eiop.or.at/eiop/texte/2004-014a.htm
Date of publication in the EIoP: 23.9.2004
| PDF
Keywords
competences, international agreements, transparency, international trade, common commercial policy, trade policy, accountability, institutions, European Commission, European Parliament, Council of Ministers, WTO, political science, law
Abstract
This paper is a comparative institutional analysis of the EC's decision-making process in trade policy by focusing on three variables, i.e., competence (whether national or EC competence in EC trade policy), control (who controls the EC's position in international trade negotiations: the Commission or the EU Member States?) and efficiency versus accountability (technocratic versus democratic trade policy) at the national and supranational levels. The empirical background is the World Trade Organization, to which the EC and its Member States are members and, more precisely, the Doha Development Agenda, where the position of the EC is analyzed. The EC institutions and their interaction with EU Member States' institutions and trade policy is the core of this paper. The problems that the enlarged EU will face in its internal decision-making process (such as transparency, efficiency, accountability) can be paralleled to the WTO's decision-making process, and thus the European experience can be used as a role or guidance in the WTO forum so that we can learn from the EC's benefits and, more importantly, avoid the mistakes of the European experience in the decision-making process of international trade fora. The paper concludes that EC trade policy, as well as WTO rules and policies, need to change to become more efficient and accountable at the same time as they address the issue of lack of transparency and legitimacy of the current system of governance, denounced by the Laeken European Council. Thus, more leadership is needed.
Kurzfassung
Dieses Papier ist eine vergleichende institutionelle Analyse des Entscheidungsprozesses der EG in der Handelspolitik, die sich auf drei Variablen konzentriert, nämlich Kompetenz (ob nationale oder EG-Kompetenz in der europäischen Handelspolitik gegeben ist), Kontrolle (wer kontrolliert die EG-Position in internationalen Verhandlungen zur Handelspolitik: die Europäische Kommission oder die EU-Mitgliedstaaten?) und Effizienz versus Verantwortlichkeit (technokratische versus demokratische Handelspolitik) auf nationaler und supranationaler Ebene. Den empirischen Hintergrund stellt die Welthandelsorganisation dar, deren Mitglieder die EG und ihre Mitgliedstaaten sind, bzw. genauer gesagt, die Doha Entwicklungs-Agenda, wobei die Position der EG analysiert wird. Die EG-Institutionen und ihre Interaktion mit den Institutionen der EU-Mitgliedstaaten sowie die Handelspolitik bilden den Kern dieses Papiers. Die Probleme, welchen die erweiterte EU in ihrem internen Entscheidungsprozess gegenüber stehen wird (wie Transparenz, Effizienz, Verantwortlichkeit), können dem Entscheidungsprozess der WTO gegenübergestellt werden; demnach kann die europäische Erfahrung als Modell oder Richtschnur im WTO-Forum genützt werden, sodass wir von den Leistungen der EG lernen und, noch bedeutender, die Fehler der europäischen Erfahrungen im Entscheidungsprozess internationaler Handels-Foren vermeiden können. Das Papier kommt zum Schluss, dass die EG-Handelspolitik, ebenso wie WTO-Regeln und Politiken, sich zu mehr Effizienz und Verantwortlichkeit hin verändern müssen, und zwar zur gleichen Zeit wie die Thematik der fehlenden Transparenz und Legitimität des gegenwärtigen Herrschaftssystems, wie durch den Europäischen Rat von Laeken aufgeworfen, angegangen werden muss. Es ist also mehr Leadership gefordert.
The author
Rafael Leal-Arcas is Ph.D. in Law Candidate (European University Institute, Florence) and currently Emile Noel Fellow at the Jean Monnet Center for International and Regional Economic Law and Justice, New York University School of Law; email: rafael.leal@iue.it