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Two Worlds of Europeanisation –
Unpacking Models of Government Innovation and Transgovernmental Imitation
Jarle Trondal
European Integration online Papers (EIoP) Vol. 9 (2005) N° 1;
http://eiop.or.at/eiop/texte/2005-001a.htm
Date of publication in the EIoP: 14.1.2005
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Keywords
educational policy, EEA-agreement, European Commission, Europeanisation, governance, leadership, network approach, Norway, OECD, organization theory, RTD policy, sovereignty, UNESCO, political science
Abstract
Whereas domestic public policy is increasingly penetrated by international organisations, domestic government institutions seem less adaptive. This puzzle triggers the following question: To what extent is the Europeanisation of domestic Research and Higher Educational policy (R&E policy) crafted by domestic government? Put more starkly, how intimate relationships exist between domestic government decision-making and domestic policy? The rationale of this article is to unpack two supplementary models of Europeanisation. First, a model of 'Europeanisation by innovation' derived from an organisation theory perspective emphasises a tight coupling of ministerial decision-making and R&E policy. Secondly, a model of 'Europeanisation by imitation' derived from a network approach advocates a loose coupling of government decision-making and R&E policy through transgovernmental processes of imitation. Reporting from the area of R&E policy and based on survey data on civil servants in the Norwegian Ministry of Research and Education (MRE) (N = 190), this study indicates that Norwegian R&E policy has become Europeanised whilst the decision-making processes of MRE has become only moderately Europeanised. The analysis merely indicates a partial de-coupling of MRE decision-making and the Europeanisation of R&E policy. The Europeanisation of Norwegian R&E policy seems only partly steered and forged by the domestic top ministerial leadership, and partly affected by the import of policy models from international governmental organisations.
Kurzfassung
Während die interne Politik zusehends von internationalen Organisationen durchdrungen wird, scheinen nationale Regierungsinstitutionen weniger anpassungsfähig. Diese Ungereimtheit zieht folgende Frage nach sich: In welchem Ausmaß ist die Europäisierung nationaler Forschungs- und höherer Bildungspolitik (F&B-Politik) durch die Regierungen geformt? Krasser formuliert, welch enge Verbindungen bestehen zwischen der Entscheidungsfindung nationaler Regierungen und der internen Politik? Dieser Beitrag enthüllt zwei ergänzende Modelle von Europäisierung. Zuerst unterstreicht ein Modell der "Europäisierung durch Imitation", abgeleitet von einem Netzwerk-Ansatz, eine lose Koppelung der Entscheidungsfindung von Regierungen an ihre Forschungs- und Bildungspolitik durch transgouvernementale Imitationsprozesse. Aus dem Bereich der Forschungs- und Bildungspolitik berichtend und basierend auf Umfragedaten von Beamten des Norwegischen Forschungs- und Bildungsministeriums (MRE) (N=190) , macht diese Studie kenntlich, dass die norwegische Forschungs- und Bildungspolitik europäisiert wurde, während die Entscheidungsprozesse des MRE lediglich moderat europäisiert wurden. Die Analyse gibt bloß eine teilweise Entkoppelung der MRE-Entscheidungsfindung und der Europäisierung der Forschungs- und Bildungspolitik zu erkennen. Die Europäisierung der norwegischen Forschungs- und Bildungspolitik scheint nur teilweise durch die oberste ministerielle Führungsebene gesteuert und geschmiedet zu sein und scheint teilweise beeinflusst duch den Import von Politikmodellen internationaler Regierungsorganisationen.
The author
Dr. Jarle Trondal is Director of Centre for European Studies (CES) at Agder University College (Norway) and Professor at the department of political science and management, Agder University College; email: jarle.trondal@hia.no