After Hierarchy? Domestic Executive Governance and the Differentiated Impact of the European Commission and the Council of Ministers |
Torbjorn Larsson and Jarle Trondal |
European Integration online Papers (EIoP) Vol. 9
(2005) N° 14; http://eiop.or.at/eiop/texte/2005-014a.htm |
Date of publication in the : 14.10.2005 |
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Keywords |
European Commission, Council of Ministers, Norway, Sweden, organization theory, differentiation, governance, political science |
Abstract |
This study offers an organisation theory approach that claims that the differentiated organisational constellation of the European Union contributes to a differentiated Europeanisation of domestic core-executives. It is argued that the European Commission mainly activates the lower echelons of the domestic government hierarchies, notably professional experts within sector ministries and agencies. Furthermore, the European Commission arguably weakens domestic politico-administrative leadership, the Foreign Office and the Prime Ministers Office. By contrast, the Council of Ministers arguably strengthens domestic politico-administrative leadership, the Foreign Office and the Prime Ministers Office. A comparative analysis of the decision-making processes within the central administrations of Norway and Sweden is offered. Based on a rich body of survey and interview data this analysis reveals that multi-level interaction of administrative systems between the European Commission and the Norwegian and Swedish central administrations occur largely outside the control of the domestic politico-administrative leadership, Prime Ministers Office and Foreign Office. In Sweden this tendency is to some extent counterbalanced by the inter-sectorally interlocking effect of the Council of Ministers. |
Kurzfassung |
Diese Studie bietet einen organisationstheoretischen Zugang, der behauptet, dass die differenzierte organisatorische Konstellation der Europäischen Union zu einer differenzierten Europäisierung der innerstaatlichen Kern-Bürokratien beiträgt. Es wird dargelegt, dass die Europäische Kommission hauptsächlich die niedrigeren Ränge innerstaatlicher Regierungshierarchien aktiviert, insbesondere qualifizierte Experten innerhalb von Fachministerien und Agenturen. Darüber hinaus schwächt die Europäische Kommission wohl die innerstaatliche politisch-administrative Führung, das Außenministerium und das Premierministeramt. Im Gegensatz dazu stärkt der EU-Ministerrat aber wohl die innerstaatliche politisch-administrative Führung, das Außenministerium und das Premierministeramt. Es wird eine vergleichende Analyse der Entscheidungsfindungsprozesse innerhalb der zentralen Administrationen von Norwegen und Schweden angeführt. Basierend auf umfangreichen Umfrage- und Interviewdaten macht diese Analyse deutlich, dass die Mehrebenen-Interaktion administrativer Systeme zwischen der Europäischen Kommission und den norwegischen und schwedischen zentralen Verwaltungen weitgehend außerhalb der Kontrolle durch die innerstaatliche politisch-administrative Führung, Premierministeramt und Außenministerium, erfolgen. In Schweden wird diese Tendenz zu einem gewissen Grad durch den inter-sektoriellen Verzahnungseffekt des Ministerrates ausgeglichen. |
The authors |
Dr. Torbjorn Larsson is Associate Professor at the Department of Political Science, Stockholm University, Sweden; email: torbjorn.larsson@statsvet.su.se; Dr. Jarle Trondal is Director of Centre for European Studies (CES) at Agder University College (Norway); email: jarle.trondal@hia.no |